Wydziałowy Społeczny Inspektor Pracy - kompetencje

Wydziałowy Społeczny Inspektor Pracy

Sposób działania Wydziałowego Społecznego Inspektora Pracy określa: Ustawa o społecznej inspekcji pracy z dnia 24.06.1983r. (D.U. z 2015 poz. 567), Zarządzenie Rektora UWM w Olsztynie Nr 59/2019 z dnia 13 września 2019 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu pracy Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Decyzje Rektora UWM w Olsztynie w sprawie powołania zespołów do spraw przeglądu warunków pracy na kolejną kadencję.

 

Celem działania Wydziałowego Społecznego Inspektora Pracy jest poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy na Wydziale oraz ochrona praw pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy oraz dokumentach wewnętrznych UWM.

Warunki realizacji zadań Wydziałowego Społecznego Inspektora Pracy zapewnia zakład pracy.

Wydziałowy inspektor pracy:

-         bierze udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, wchodząc w skład zespołu powypadkowego;

-         bierze udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska;

-         jako przewodniczący zespołu uczestniczy w przeglądach warunków pracy na Wydziale;

-         przygotowuje projekt protokołu z przeglądu warunków pracy;

-         sporządza roczny plan pracy;

-         informuje Dziekana Wydziału o stwierdzonym nieprzestrzeganiu przepisów, czyniąc jednocześnie stosowny zapis w Księdze zaleceń i uwag SIP;

-         w razie stwierdzenia naruszenia przez pracownika przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy zwraca uwagę pracownikowi na obowiązek przestrzegania tych przepisów i zasad, a w wypadku gdy zachowanie pracownika na stanowisku pracy wskazuje na nieumiejętność wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie lub innych, społeczny inspektor pracy zwraca się do kierownika właściwej komórki organizacyjnej o czasowe odsunięcie pracownika od tej pracy i zapoznanie go z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;

-         współdziała z Państwową Inspekcją Pracy i innymi organami nadzoru i kontroli warunków pracy w zakresie ustalonym ustawą;

-         wykonuje swoje zadania w zasadzie poza godzinami pracy, chyba że istnieje konieczność podejmowania czynności w godzinach pracy;

-         powinien posiadać niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy.

Wydziałowy Społeczny Inspektor Pracy ma prawo:

-         kontrolować stan budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesy technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy;

-         ma prawo wstępu w każdym czasie do pomieszczeń i urządzeń zakładu pracy dla wykonywania zadań;

-         kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, a w szczególności przestrzeganie postanowień regulaminu pracy, w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych;

-         żądać, od Dziekana Wydziału i od pracowników, informacji oraz dokumentów w sprawach wchodzących w zakres jego działania;

-         opiniować projekty planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolować realizację tych planów.